أخبار عاجلة
الرئيسية / Blog / المظاهر خدّاعة ..~

المظاهر خدّاعة ..~

عامر خان في فيلمه الرائع 3 idiots شاف ولد كان شغال عامل في الكلية 

فسأله: إنت ليه مابتروحش مدرسة؟ 

الولد: وأجيب فلوس منين للمصاريف ؟! 

عامر: مش مهم الفلوس في المدرسة، المهم الزي المدرسي، خد دول اشتري بيهم يونيفورم واحضر في أي فصل وخليك ساكت على طول، في طلبة كتير ومحدش هياخد باله.

الولد: طب لو اتمسكت ؟

عامر: البس زي مختلف وروح مدرسة تانية ! 

.

واحد أعرفه بيقولي وأنا راجع من كليتي مرة شوفت حادثة حصلت قدامي وأنا كنت حاضر كورس إسعافات أولية فدخلت وسط الناس عشان أشوف الشخص اللي اتصاب وبمجرد ما طلعت الـ gloves- الجوانتي بتاع معمل الكلية لاقيت الناس بتقول وسعوا الدكتور جه ! فبقيت أأمر الناس اللي يتصل بالإسعاف واللي يجري يشتري شاش وقطن ومطهر من الصيدلية واللي يجيب مقص والناس كانت بتنفذ كلامي فورا بدون تفكير، والحمد لله قدرت أعمله الإسعافات بدون إزعاج أو فتي من الناس، وربنا سترها، ومن ساعتها أدركت إن الجوانتي أبو 2 جنيه أهم شيء اتعلمته في كورس الإسعافات.

.

قرأت من يومين عن اتنين أصدقاء لبسوا الجاكت البرتقالي اللي بيلبسوه عمال البناء أو النظافة، إلخ، اتفاجئوا إنهم يقدروا يدخلوا أي مكان تقريبًا بدون ما أي شخص يسألهم عن هويتهم أو أي حاجة. قدروا يدخلوا مسرحية وحديقة حيوانات واحتفالات ومناسبات كبيرة، وفي الآخر جربوا حظهم في حفلة لColdplay في استراليا ونفعت ودخلوا بدون ما حد يسألهم عن أي حاجة. الأمن والناس افترضوا أوتوماتيكيًا إنهم عمال أو حد تبع المكان.

.

في حياتك اليومية وتعاملك مع البشر لازم تكون متأكد من حقيقة إن بنسبة كبيرة جداً مظهرك الخارجي المنمق وثقتك في نفسك ونظراتك ونبرة صوتك ومشيتك الواثقة وبعض الجرأة والمعرفة البسيطة أهم بكتير من الورق والإثباتات، وده اللي خلاني أقدر أدخل كلية الطب بمجرد ما حطيت البلطو الأبيض على دراعي ودخلت وانا بتظاهر إني بنهج وجاي جري عشان ألحق الإمتحان وأما اتسألت عن الكارنيه قولتله نسيته ومسحت عرق مش موجود وبصيت في الساعة بتوتر مقصود فدخلني فوراً من غير ما يقول كلمة زيادة .. ده اللي خلى صاحبي يقدر يدخل كليتي ويحضر أي محاضرة تعجبه بمجرد ما جاب مسطرة T من قريبه المتخرج وكل مرة يدخل بثقة تامة وباصص قدامه فمكنش حد بيسأله على كارنيه أصلا! .. ده اللي خلى صاحبي التاني يدخل الإيفنت أبو 200 جنيه ببلاش بمجرد ما لبس بدلة ودخل على الأمن بكل ثقة وقالهم أنا واحد من المنظمين والـ Speakers وعمل نفسه بينادي على صاحبه اللي جوا المبنى فالأمن اعتذروله إنهم أخروه ودخلوه على طول! .. وده اللي تسبب في اختراق أنظمة أمنية كتير جدا بنفس المبدأ فيما يعرف بالهندسة الإجتماعية .. وده اللي خلى الناس تقدم الراجل أبو دقن طويلة وجلبية عشان يصلي بيهم إمام وهو مش حافظ آيتين في القرآن .. وده اللي جعل دي كابريو في فيلم catch me if you can يقدر ينتحل شخصيات مختلفة من دكتور ومدرس ومحامي وطيار بدون ما حد يكشفه .. وده اللي خلى بعض الرؤساء المعاتيه يفوزوا بالإنتخابات.

.

 فلو كنت تجيد فن المظاهر وتستخدمه بما يرضي الله، سيدهشك مدى سذاجة أغلب البشر وسيزداد يقينك بقول من قال أن: المظاهر خداعة.

تعليقات الفيس بوك

تعليقًا

عن

شاهد أيضاً

رحلة بسيطة ممتعة بتشرح إيه اللي بيحصل جوه جسمك لما بتتلسع أو تحس بألم !!👇🏻

لما كنت بتلسع زمان من الكبريت كنت بقعد أتأمل في صباعي كده وأبقى نفسي أعرف …

%d مدونون معجبون بهذه: